nedeľa 30. apríla 2017

Oliver Lowe : Určitě budeš překvapenej jedním českým jménem, který bys tam nečekal...........

Hoci si niekedy človek nazdáva, že živá hudba k rapu nedáva dostačujúco čaro a atmosféru, tak sa veľmi mýlia, ty čo čosi to myslia. Moje nové pozvanie na rozhovor prijal človek, ktorí si hovorí Oliver Lowe a jeho hudbu by som zaradil skôr do Jazz-Hopu. Jeho Hip Hopová púť začala v meste Plzeň, kde sa pod pseudom menom Snupa v legendárnej crew Divokej Západ predstavil po prvýkrát v rape a na pár beatoch sa ukázali jeho prvé obrysy jeho vlastnej písanej pilotnej histórie, ktorú neustále mení pred našími očami živším dejom sprostredkovanú Rapom a Beatom. Tento človek má trefne úprimny Rap a čo sa týka produkcie a labelu sa nám už sám najlepšie rozpovie v tomto rozhovore...................




Zdravím ťa Oliver, prednedávnom sa objavila informácia na facebooku, že by si mal pracovať na novom tvojom albume. Vieš povedať čo nového pripravuješ  v blízkej dobe a či to bude nadväzovať na albumy Peníze a život 1&2 v ďaľšom akčnom pokračovaní alebo prídeš úplne s novým projektom na pouličnej scéne?





Pojem “na pouliční scéně” mě rozesmál. Ano, pracuju na třetí desce. Na název předchozích alb určitě navazovat nebudu. I když s jednim kamarádem a kolegou si vlastně děláme srandu z toho, že by se ta deska mohla jmenovat podobně. Třeba Ženy nebo život. Nebo Peníze nebo ženy. A nebo Hudba nebo ženy. Tu novou desku vnímám jako něco úplně jiného.  

Najväčším medzníkom v tvojej prvotnej kariére bol štart v Divokom Západe. Na spomínanom albume si spracoval v dvoch skladbách beaty a v rape mohli fanúšikovia trochu nahliadnuť do tvojej trinástej komnaty. Veľakrát som čítal, že si bol takou šedou eminenciou. Môžeš povedať po rokoch, ako sa na to pozeráš teraz s odstupom času? V čom bolo pre teba prínosné, že si bol súčasťou crew Divoký Západ?

Hele, beatů jsem na Západě udělal víc a do vlastní třináctý komnaty jsem se dostal sám teprve až minulej rok. Západ byl reprezent, nic mega lyricky hlubokýho. Šedá eminence? Ze všech z party jsem hulil trávu nejmíň, tak jsem byl asi nejrychlejší ze 7 pomalejch. Ne, hele jak jsem ty jednotlivý kluky poznával, tak jsem viděl, že rapujou o podobnejch věcech. A prej jsem jednou řekl, že by z toho mohli být společný písničky. A ona se ta idea hned chytla. Já sám si ten moment úplně třeba nepamatuju. Raek vymyslel název. Pak jsem zařidil studio a výrobu desky, mladou zpěvačku, co tam halekala s náma. Rozeslal jsem to cédéčko poštou pár lidem. Affrovi do Bbaráku, on psal tenkrát takový štiplavý recenze a podle mě recenzi na naší desku tenkrát napsal tak tvrdě, kriticky a upřímně, že to chtěl prostě slyšet každej. Pak jsem poslal cd Wichovi, P.A.Trickovi a pár dalším. Si pamatuju jak jsem si tenkrát sehnal telefon na Wiche a volal jsem mu, jestli by mi poradil, jak nejlépe nahrát skreče do počítače. Víš co, neměli jsme v tý době ani externí zvukovku. Já a Zkrat jsme si nainstalovali nějakou verzi Fruity Loops a snažili se v tom udělat nějakej zázrak. Nějak se to dostalo mezi lidi a já pak řešil domlouvání koncertů. Co bylo přínosné? Všechno. Všechno je v životě přínosné. Ať už to pozitivní nebo to negativní. Jen si z toho musíš udělat správnej výstup. Já jsem rád, že jsem to prožil. Je to hodně zkušeností a vzpomínek, úspěchů i chyb. To všechno Tě může posunout dál. 

Neprišla niekedy chuť Oliver po tých rokoch opäť oživiť Divoký Západ, šuškalo sa že by ste mali prísť s novým albumom alebo sa to skôr malo jednať o reedíciu albumu plus s nevydanými skladbami. 15 rokov je už dlhá doba, ale aj tak vedel by si si  teraz predstaviť opäť spoločne sadnúť pohromade všetci do štúdia a nahrávať nové skladby na albume ? Alebo vaše priateľské vzťahy maju dostatočne veľké trhliny ktoré zatiaľ sa nezcelili. Nemyslíš si že by fanúšikov by opäť potešilo vás vidieť pohromade spoločne Rapovať s novou tvorbou ?




Hele pojďme se vykašlat na nějaký kecání o zmrtvýchvstání. Už jen ta reedice s nevydanýma skladbama je nějaká kachna. Nevydaná skladba byla jediná. Jmenovala se Potřebuju mluvit a měla být na Lyric Derby 2. Do data výroby jsme ale nestihli nahrát skrečovanej refrén. Já Ti radši řeknu nějaký zajímavosti, co jsem nikdy neřekl nebo se mě na ně nikdo nikdy neptal. Tak třeba sampl ve skladbě V rytmu THC jsem našel na CD mojí sestry. Je to ze soundtracku k seriálu Ally McBealová. Byl to takovej seriál o právnících díky němuž jsem se dostal třeba k hudbě, kterou dělal Barry White. Nedávno jsem si vzpomněl na jeden fakt hustej moment. V Mladé Boleslavi jsme předskakovali Indy a Wich. La4 nedal dobře začátek skladby “DJ”, která měla na tu dobu dost netradiční beat a přestal rapovat. Řekl (asi Wichovi - z tý akce si ho nějak nevybavuju) ať to pustí znova a znova to nedal. V tom klubu bylo ticho. La4 vypadal nasraně a řekl lidem, že to chce prostě dát nejlíp jak umí. Dneska už ti neřeknu jestli to dal napotřetí nebo napočtvrtý, ale dal to s takovou flow, že jsem si cáknul do gatí. A kdybys viděl co dělali v tu chvíli lidi. Hip Hop. Na tý akci jsem poznal Indyho. Přišel a řekl že jeho oblíbenej trek je Holka Pocem a pak stál se svou holkou pod pódiem a bavil se. Jinak v tomhle treku jsem skoro neměl sloku. Ve studiu jsem to zaboha nemohl nahrát. Byl jsem jalovej. Dělalo mi problém se napojit do tý konkrétní pasáže. Jeden další zkaženej pokus a v tom treku bych nebyl, protože nás tížil čas. To CD jme natočili celý asi za 10 hodin. Nakonec jsem to ale dal. Byla to škola, já jsem v tu dobu rapoval asi 4 nebo 5 měsíců. Třeba 5. koncert v pořadí jsme předskakovali Kontrafaktu. Tenkrát jsem dostal respekt pro celou crew od Cáby ze Špatnýho Wliwu. Hodně jsem je cenil, měli dobrý shows. Na jeden koncert přišli třeba náckové a čekali jestli dáme “Mlať skinheada do hlavy.” Raek, kterej napsal ten trek, byl tenkrát, aspoň co se říkalo, napsanej civilním jménem na nějakým fašounským webu mezi nehodícíma se osobama. A už tenkrát jsme dělali průsery kvůli holkám. Na koncertu v Ústí nad Labem jsme s Blaaballem sbalili nějaký holky z Český Lípy a Blaaball mě přemluvil ať je do tý Lípy odvezem. V Lípě jsem nedal přednost a co čert nechtěl, tak nás ze strany trefilo auto se zhaslýma světlama plný ožralejch lidí a roztočilo nás to po celý křižovatce. Těch historek je mraky. Když ne comeback, tak máš aspoň tenhle exkluzivní matroš na webu.

Ako sa dnes zmenila Plzeň podľa teba s Hip Hopovej stránky, mal by si nejaké zaujímavé mená súčasnej scény, ktoré by mohli podľa tvojho názoru urobiť vysokú laťku na Českéj scéne, alebo sa už skôr sleduješ Hip Hop už globalnejšie a zameriavaš sa skôr už k hudbe ako všestraný umelec?

Plzeň se podle mě neposunula. Nejzajímavější MC je tam Zkrat Kratochvíl z DZ, takže nic republikybornýho tam nevzniká. Na koho je potřeba ukázat je producent Renk, kterej se do Plzně přestěhoval. Je dobrej a dělá to hodně poctivě. Má knowledge, hraje na hudební nástroje, je progresivní a zároveň ctí historii a přístupy. Přál bych mu víc spoluprácí. Hlavně těch osobních, protože ty Tě posouvají opravdu dál.  


Čo sa týka po roku 2002 do roku 2008 som sa o tebe až tak veľa informáciam sa nedostal. Vedel by si povedať čo po tých 6 rokov prišiel ten veľký zvrat, že až od roku 2009 sa tvoja aktivita rozbehla prvým sólo instru albumom Přemykač A v čom pokračuješ doteraz ? Dalo by sa povedať že Jazzu ide ruka v ruke s tebou, čo je cítiť že si veľkým fanúšikom Jazzovej hudby, v čom ťa tento žáner ovplivňuje Oliver v tvojej rozmanitej tvorbe tvoriť jazz-hop beaty? 

Po rozpadu DZ jsem si uvědomil, že ten výkon nebyl tak kvalitní a že je potřeba na tom zamakat. Sbíral jsem vinyly, studoval tu hudbu, hrál jako dj, pořádal a moderoval akce a psal a psal až ze Snupy vyrostl Oliver Lowe. Mezitím jsme zkoušeli udělat kapelu Konvoj, ale skončilo to u pár koncertů, vykouřenejch jointů a hodně vypitejch piv. V tý partě se votočil Inek ze Západu, Brejchus, Puškyn Nikodém a já. Jazz stejně jako hip hop nejde popsat. A asi proto i z něj Hip Hop vznikl. To musíš žít. You must learn. 


Keď si zoberieme tak od rok 2010 si mal veľké množstvo zaujímavých mien s Hip-Hopovej scény, vedel by si aj dnes predstaviť spoločný featčuring s týmito umelcami a pozvať ich aj dnes na album alebo si sa už vyhranil vo svojej tvorbe,a už skôr pracuješ na svojej vlastnej pseudo vizitke a stal si sa akým si striktným umelecom a producentom ?

Pseudovizitkou jsi právě vybatloval pouliční scénu. Kdyby jsi se mě zeptal v den vydání nové desky, ukázal bych ti tracklist a tam bys viděl odpověď s kým jsem si to dokázal představit a realizovat. Ale na to je teď ještě brzo. Určitě budeš překvapenej jedním českým jménem, který bys tam nečekal. 



Je dobre známe Oliver že máš svoju vlastnú live-band , v čom je podľa teba krása živej hudby v spoločne doprevádzaná s Rapovým nádychom robiť atmosferu na koncertoch? Aký je podľa teba rozdiel kde Djs a MCs robia celú show od živej kapely ? Ja zas mám dobre na pamäti The Roots. Ich hudba bola neskutočná prepracovaná a dalo by sa povedať že spoločne prvky k tomuto možno viedli aj u teba Oliver, nebolo to také tvoje vnútone nutkanie spoločne skombinovať niečo podobného u vás v Čechách?

Live band momentálně nefunguje, protože jsem se zařekl, že do vydání desky budu hrát koncerty jen vyjímečně, což se mi daří, protože už si ani nepamatuju poslední koncert. Už vím. Podpořil jsem hudební akci na podporu zákazu kožešinových farem. Ale to už je podle mě určitě rok. Kapelu oživím až s deskou. A ještě uvidím v jakém složení. Co se týče živé hudby už pátým rokem pořádám společně s klubem Cross pravidelné jednoměsíční jam sessions, kde se setkávají zpěváci, MCs, DJs a muzikanti a improvizuje se. Sdružuje to lidi a občas si tam někdo plácne na spolupráci. To je moje dítě, o který se teď starám. 

Máš svoj vlastný label Everydays, máš pripravené na rok 2017 nejaké nové mená súčasnej Českej Hip Hopovej scény alebo si chceš aj pozvať pod svoj label nejaké neznáme zahraničné mená ? Dávaš aj šancu mladým talentom a prípadne vieš ponúknuť pomoc pri ich začiatkoch, že si takým ich učiteľom robiť Hip Hop srdcom a nerobiť s toho kalkul ako niektorí producenty ? Vedel by si aj spomenúť na zaujímavé zážitky s kým sa ti najlepšie spolupracovalo na tvojom labeli a zažili množstvo vecí ktoré by sa pri nahrávam ni nemalo stať ?




Nic velkýho. Práci na Everydays jsem upozadil už pár let dozadu. Nedávno jsem zcenil Slováka, který si říká Andy Switch a nahodili jsme jeho instrumentální EP. Tento rok na Everydays vyjde konečně producentské album Sinuze. Haleluja. Předevčírem jsme to vymysleli. Martin (Sinuz) teď žije rodinným životem, čeká ho svatba, má normální práci a hudba není jeho priorita. Nicméně deska je hotová, stačí jen udělat mix u pár skladeb a mastering. Pokud se zase nezamiluju tak vyjde moje deska a možná ještě něco. U mě ve studiu natáčí pár lidí svoje projekty. Jeden z nich vypadá, že ho možná taky pokřtíme. Jsem otevřenej. Ale už nejsem tak zapálenej jako když jsme začínali, s Gruzem vymysleli systém podpory neznámejch lidí a bezpeněžní zónu, kdy jeden druhýmu pomáháme, podle toho kdo co umí. Prostě ať to vzniká a nestojí to na financích. Ale nic není věčné a zpětně to byla vlastně taková naivní hippie představa. Ale něco to vytvořilo. A někomu to pomohlo. Takže za mě splněno. 

V čom je podľa teba Oliver problém súčasného Hip Hopu u vás Čechach a na Slovensku ? Pomaly v každej skladbe sa interpréti preháňaju kto čo dokázal alebo kto čo tu pokazil, aj v tvojích skladbách sa tiež kriticky vyjadruješ k súčasnej scéne? Nemyslíš si že dochádza v niektorých prípadoch u niektorých Mc kreativita a vyťahuje radšej v čom oni  súkvázi  lešpí ako priniesť do rapu aj niečo ineho, ako sú životné skúsenosti dennodených starostí ? Akého si Ty Oliver názoru, maš na tieto veci svoj vlastný zaručený recept nebyť len kritikom ?




Nedávno jsem byl na akci Share Ya Knowledge, kde se schází hlavně tanečníci, ale i lidi z ostatních elementů a debatují. Asi 2x tam zaznělo, že v dnešní době žádnej Hip Hop v Čr vlastně neexistuje. S tím názorem jsem na místě souhlasil. Myslím tím, že neexistuje ta soudržnost, setkávání se jen tak. Elementy jsou rozdělený. Každý element je stranou a žije si vlastním životem a i sám o sobě je vlastně každej element dost roztříštěnej. Spoustu lidí se žene za úspěchem a honí lováky. Rap life. O tom co já a českej RAP mám na připravované desce konkrétní skladbu. 



Poďme sa trochu sa pozrieť na tvoj Top listinu umelcov ? Na Bandcampe som objavil tvoj blacklist kde máš zaujímavé mená, ako za príklad uvediem : Funky DL, Jazz Spastiks, Pete Rock, Illa J a Juju Rogers . V čom ťa týto umelci zaujali Oliver, vieš presne definovať v čom sa ich tvorba líši od naších umelcov ? Vieš povedať aké nedostatky dnes chýbaju na našej spoločnej hudobnej scené, nebude to aj akou si kreativitou čo dnes veľa umelcom chýba ?


Myslím, že se to nejmenuje Blacklist ale Collection. Je to sbírka toho co jsem si na Bandcampu koupil nebo stáhl. Všichni tihle umělci, které jsi vyjmenoval, podle mě ctí kořeny. A je jedno jakej styl beatů nebo rapu dělají. Zároveň je spojuje hudební žánr Soul, ze kterého čerpají. Pokud někoho zajímají moje tipy, které v Collection mám a které bych vypíchl, vyhledejte si projekty jako Scarecrow, ArtOfficial, Jeff Bernat, Oldy Clap & Dj Skandal, Abdominal and The Obliques nebo Boho Fau.  


Okrem Hip Hopu Oliver, máš aj nejaké iné záujmy, ktoré ťa vypnú od dennodených stresov a straviš radšej svoj voľný čas z blízkymi a rodinou alebo tvoje pracovne zaťaženie je väčšie ako si myslíme ? Máš nejaké osvedčené pravidla, ktorými sa riadiš v živote pri ktorých sa cítiš nadpozemsky dobre čo by si mohol poodkryť kde sa takéto miesto u teba Oliver nachádza ?




Velice pozitivně mne ovlivnila vietnamská kultura a gastronomie. Moje rodina žije s vietnamskou rodinou v jednom domě, takže je mi to dost blízké. Poslední dobou jsem s Honzou Peroutkou začal chodit malovat. Ani jeden z nás není writter, ale baví nás to. Občas si zajedeme koupit barvy, jdeme se projít a relaxovat u malování. Nadpozemsky dobře se cejtím poslední rok docela často. Stýkám se jen s lidmi, ze kterých cejtím dobrý vibes, pracuju jen s lidma, se kterými si máme co předat. Řekl bych, že jsem vlastně happy, když pominu pár věcí, který mě budou vždycky srát. 

Nepremýšlaš si niekedy nad svojou vlastnou budúcnosťou, s čoho máš najväčšie obávy v živote? Necítiš sa byť niekedy unavení nad myšlienkami, že človeku utekajú roky v životnej púty kde si stále nevybudoval ten svoj vlastný vysnení zlatý poklad aztékov ? Ako si predstaviješ svoju vlastnú budúcnosť, čo by si chcel v svojom živote dosiahnuť na dosiahnutie tvojích životných mét ? 

Samozřejmě že přemýšlím. Asi jako každý. Snažím se nedělat si vrásky. Jsem jak Vietnamec, nepřemýšlím tak moc dopředu. Snažím se respektovat minulost, žít přítomností a přijímat budoucnost. V hudbě jsem dosáhl toho, co jsem si přál. Vyzkoušel jsem si pár let se úspěšně živit hudbou. Vydal jsem kvalitní materiál a dostal respekt od spousty lidí na scéně. Projel jsem s koncertama republiku, zahrál si v Polsku. Spolupracoval jsem s kvalitníma lidma odsud i z ciziny. Viděl jsem pod pódiem inteligentní posluchačstvo a slyšel od nich víc než “hustý” a nemusel je kritizovat ve skladbách, nebo před nima utíkat do backstage, ale normálně si s nima pokecal na baru. A nemyslím si, že by to tak bylo i kdyby ten úspěch, nebo jak se tomu říká, byl 10 x větší. Moje hudba přitahuje fajn lidi. Já jsem od toho vlastně nikdy nějak víc nechtěl. Můj vzor nikdy nebyl žádnej rapper milionář, žádná obří star. Mám rád kvalitní lyrics, co mají hlavu a patu a upřímnou produkci. Je mi to bližší než auta a zlatý řetězy. Jediné co mi v tom výčtu zadostiučinění chybí je vinyl. Tak se ho pokusím vydat. Uvidíme, jestli to bude u téhle desky nebo u té další, na kterou už mám 2 věci, který se nehodí na desku třetí. A taky se to nemusí povést. Člověk musí vždy počítat se všema variantama. 

V najbližšej dobe, máš nejaké nové pripravené rozpracované projekty a koncerty kde sa predstavíš zo svojou živou kapelov a Divoký Zapád bude mať svoj vlastný comeback koncert v Čechách ? Prezraď čo nás čaka v najbližšej dobe kde by sa mohol každý nabrať veľa pozitivnej energie pri tvojej hudbe ?

Koncerty ne. Jen Live Jam Session akce v Crossu. Koncerty až po desce. Těším se na to. Těším se na lidi.  


Čo sa týka Slovenska, máš na pláne urobiť nejaké Live Raprazentz v Slovenskych kluboch sa u nás predstaviť a odohrať pár koncertov alebo by si chcel skôr naštíviť Slovensko ako turista ? Máš nejaké miesta vytipovanie kde by si chcel sa pozrieť, čo ťa na Slovensku najviac láka ?

Až vydám desku tak bych rád na Slovensku zase zahrál. V minulosti jsem hrál asi jen 7x v Bratislavě a z toho ještě asi 2 hraní byly na festivalu Uprising. S mým djem - Fluxem, turistou, jsem se naučil každej výjezd brát jako výlet.  

Na záver, komu by si chcel týmto smerom špecialne poďakovať a taká otázka nemohol by si v krátkych 4-8 slohách sa s nami nerozlúčil z takým maličkým písomným freestylom na slovo Jazz/Rap, bude to taká bodka za týmto intervijom ?
A ja ti ďakujem za toto interviju na blogu a prajem ti veľa životných úspech.................

Big up pro Chrise Verna, Petra Svobodu a Honzu Peroutku. Díky Cross Clubu a všem co do něj chodí na jam sessions a největší plácanec po zádech mýmu bráchovi. Čego. 
Sloha je sloka ne? To by bylo strašně dlouhý. 
Těště se na desku. Snad se budete bavit jako já! 


Oli


Nezabudni čekuj,zdieľaj a lajkuj blog :)
Peace

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára