piatok 11. novembra 2016

Rišo a jeho vlastný príbeh s Petržalky..........

Je tomu už nejaká doba, čo už Rišo zo Žužulety na našej Hip Hopovej scéne, nie je pre nás veľká neznáma.Málo koho by už napadlo, že tento Mc z Petržalky, je vo svojej tvorbe stále aktívny už vyše 20 rokov.Preto prišiel aj čas sa podeliť po tých rokoch, ako sa Hip Hop kultúra u nás vyvíjala a ako koho všetci dnes dobre poznáme v dnešnej podobe.Nechajme sa opäť vniesť do doby, akou sme vyrastali a pripomenuli si roky, ktoré sú už dávno za nami...





Zdravím Riša zo Žužulety. Nemáš dnes zmiešané pocity po tých rokoch, že si taký prvotný pilotný základný kameň slovenského Hip Hopu, čosi priniesol v tomto pouličnom žánri u nás?Ako to vnímaš práve teraz, že váš spoločný odkaz, ktorý ste priniesli na našej Hip Hopovej scéne vie aj po rokoch oceniť mladšia generácia v úvodzovkách?Alebo ich to až tak nezaujíma a ostávajú radšej pri trendoch, ako sa viac zaujímať o tento pouličný element a ceniť si Hip Hopové legendy vo svete?


Sevas, nemám vôbec zmiešané pocity práve naopak som šťastný že moja hudba a hiphop, ktorý som priniesol oslovil ľudí, ktorí na ňom vyrastali a brali si z neho  inšpiráciu. Takže aj to je to čo ma stále napĺňa  po tých rokoch.  S odstupom určitého času si ľudia začínajú uvedomovať čo je na slovensku klasika a čo ne, stačí iba počúvať hudbu a ten kdo jej rozumie a hlavne ju cíti tak pochopí o čom hovorím. Odkaz, ktorý sme priniesli je pre všetky generácie a prajem každému nech si z neho zobere len to najlepšie. Nejaké trendy a to čo je práve v móde je mimo mňa, zaujíma ma iba hudba a ten kdo počúva ušami sa dopracuje k tomu ako to naozaj bolo je a navždy ostane.


Poďme teraz k tvojím začiatkom. Vieš si teraz spomenúť na tvoje prvé skladby, ktoré si mal možnosť vypočuť doma a tvoju prvú demo nahrávku, ktorú si v štúdiu nahral v Petržalke?Aké to boli pre teba pocity Rišo? Boli to zvláštne okamihy keď si vypočul svoj hlas po prvýkrát v prehrávači a povedal si si: páni to je šupa, čo som práve nahral na kazetu svoj prvý singel?Ako ste vtedy robili hudby a rapové nahrávky Rišo?Mali ste vtedy nejaké tajné tromfy, pri ktorých ste robili inštrumentálové  nahrávky ako na páse, alebo to bol zdĺhavý proces, kým ste dostali celú skladbu do finálnej podoby, ako ju dnes dobre všetci poznáme?

Moje začiatky ako som už vela krát opakoval a kedy som sa prvý krát stretol s hiphopom boli koncom 80. Rokov, kedy moj starší brat, ktorý väčšinu svojho času trávil vonku na ulici doniesol domov na kazete jeden velký album od Grand Master Flash , do ktorého som sa po chvíli zbláznil. Medzi tými kazetami boli aj Run DMC, Kurtis Blow, Whodiny, Cameo, Imagination, Delegation a plno iných. Mal som tú najlepšiu školu akú si človek môže predstaviť a zato moc ďakujem môjmu bratovi. 

Moje prvé skladby, ktoré sme nahrali boli na demo kazete, a tú sme nahrali u Davida zo Senca asi v roku 95 bolo to v senci u neho doma. Nebolo to jednoduché, lebo sme to nahrávali na kazetu a nikdo sa nemohol pomýliť lebo by to išlo od znova. Kazeta sa volala Genuine Gem – Všetko je pravda, kde väčšina hudieb boli americké inštrumentálky neznámych skupín a tri naše hudby, ktoré sme pred tým nahrali u Luboša „Umelca“ Priehradníka a jeho kamoša Chosého. Moj prvý text čo som napísal bol Zničený Život . Keď sme to počuli prvý krát nahraté, tak sme z toho boli v piči a tá kazeta sa šírila ulicou ako rýchlosť svetla! Hudby sme robili v profesionálnych štúdiach, ako som spomínal, s našimi nápadmi na hudbu a textami. Nešlo to nejako pomaly a  finálna podoba, ktorá vznikla je zapísaná v drážkach platne alebo na kazetách!


Ako to vtedy brali tvoji rodičia? Bola to doba kedy tento element veľa ľudí nepoznalo.V rádiách a televízii nehrával tak často Rap ako tomu je teraz a jediná možnosť vtedy bol len satelit a relácia YO?Raps MTV.Aj v klipe sa objavuješ, kde je dobre vidieť na obrazovke YO? Mtv Raps reláciu.Máš ešte vo svojom archíve tieto video pásky a aké pocity máš keď si  pozrieš raz za čas tie videoklipy?

No ja som bol taký že né že moji rodičia jak to brali, ale vlastne celý dom. Lebo keď som počúval hudbu, tak som dal repárky do okien a museli počúvať všetci. Áno Yo Mtv Raps mi dalo strašne vela miloval som ten program, nahrával som najprv u kamoša, ktorý mal satelit a neskôr doma. Keď pozerám tie klipy cítim sa nádherne, lebo tá muzika je stále vo mne.


Ako vznikla Žužuleta Rišo? Máš na túto tvoju životnú etapu veľmi prijemné spomienky, s ktorými by sa vedel s nami podeliť? Aby sme sa vniesli tak trochu do tvojej doby, keď začala Žužuleta robiť prvé skladby?

No poviem ti to takto boli sme naozaj veľká partia a banda ludí, ktorých spájal hiphop. Vela sme fajčili trávu a boli sme šťastný a nezaoberali sme sa nejakými negatívnymi pičovinami, ktoré teraz je vidieť na každom kroku! Každý v pratii mal nejakú funkciu. Okrem toho, že tí čo repovali, si písali aj texty, tak sme mali aj pár ludí, ktorí tiež písali texty. Ja som mal na starosti Hudbu a petržalskú stranu čo sa týka Zvuku Ulice, Kam?Čo? ten písal texty, hrával v kluboch a vybavoval koncerty. David bol majitel  firmy Popiči Hudba, kde to vychádzalo a on na to všetko dohliadal! Ale hlavne sme sa všetci bavili a boli sme moc dobrý kamoši, čo nám aj do dnešného dňa ostalo! Boli to nádherné časy!

Taká otázka Rišo, v čom sa stala chyba, že Žužuleta po roku 2000 začala strácať na sile?Na scéne sa objavilo veľa iných MCs a Crews, ktorí začali vašu tvorbu zatieňovať s dravšou tvorbou akou ste vy robili Rišo?V čom bola príčina, že sa na vás začalo nejako rýchlo zabúdať, na váš spoločný projekt Zvuk Ulice?Nemôže to súvisieť aj s tým, že ste nevydali album, ktorým by ste ukázali vaše silné pouličné zbrane aké ste v tej dobe mali?Jediné info čo som o vás objavil, bolo vinylové Ep z roku 1996, s rovnakým názvom Žužuleta.Môj osobný názor je, že to bola veľká škoda, že ste nevydali spoločný album, nebola chuť sa o to pokúsiť?


No poviem ti to takto, nikdy sme nestrácali na sile a keď poznáš iba EP  z 96. ROKU tak to je dosť málo. Lebo sme dali von toho ovela  ovela viac kámo! Mal by si to naštudovať! To že na scénu prišli ludia, ktorý sa navzájom uznávali , tak tí vedeli robiť  aj začali robiť internetové stránky, kde verejne hádzali špinu na Zvuk, /ktorý možno už nemal takú silnú partiu ako pred tým, ale charakter sa nezmenil/, tak zato ja nemôžem. Je to hanba tých ludí, ktorí nás špinili -  kokot im do huby. Ale ne už je to mimo mňa, len keď sa do toho moc vžijem, tak ma to nasere!


Poďme sa teraz presunúť k tvojmu minuloročnému albumu pod šifrovou "Iný Smer".Prečo si vybral Iný Smer? Mal si pocit, že tvoje smerovanie v Hip Hope je opačné ako ostatok scény u nás?V tvojich textoch cítiť poctivé vracanie sa ku koreňom Hip Hop kultúry?Myslíš, že dneska Rap/Graffiti/Break Dance a Djing je stále rovnaký plnohodnotný štýl ako keď u nás koncom 90tych rokov začal výrazne oslovovať mladých ľudí?


Áno "Iný Smer" je iný ako všetko čo tu je. Nemusím to ani poznať, a viem že to tak je. Lebo keby to tak nebolo počúval by som aj iný slovenský rap, ktorý by ma presvedčil o opaku! Moja hudba je o mojom živote, nič z toho neni klamstvo. Je to život, ktorý žijem a to je môj hiphop, ktorý mi nikto nezobere! Nevnímam to ako nejakú nostalgiu pre mňa je to hiphop a tak to aj ostane!
Takisto to je aj s ostatnými elementami.
    

Ako dlho si skladal do finálnej podoby album?Podľa toho čo som postrehol, tak mne to vychádzalo na 4 roky práce na tvojom albume Rišo.Vieš povedať prečo taká dlhá časová smyčka uplynula na tvojom albume, na ktorom si postupne pridával skladby na album "Iný Smer".

Robil som to tak ako som to cítil to je celé.


Na albume ma zaujali najviac 4 skladby.Celý album má veľmi veľa do seba, čo v každej skladbe mieriš akým si odkazom pre každého poslucháča.Ale v skladbe "Tok Slov" je aj po rokoch stále cítiť živú tvoju nespokojnosť z Hip Hopovej scény u nás?Spomenul si Ex stránku Hip Hop.sk. V čom bola podľa teba tá posledná kvapka, v čom ťa sklamali.Myslím si, že u teba Rišo, už po tých rokoch nejaké zmierenie prišlo s tým čo bolo, alebo to budeš dlho ešte pripomínať v Rape?

Túto otázku som ti už zodpovedal  pred tým, Tok Slov je o Luďoch čo nemajú žiadny charakter a sú bez duše, a ďalej sa už nebudem k tomu vracať, už je to mimo mňa! 


Medzi najväčšie hymny podľa mňa patria skladby "Ja Žugo a Či už je to tak, alebo ne."V oboch skladbách cítiť old schoolový nádych. Je tvojou najväčšou zbraňou Rišo pracovať so staršími beatmi, alebo je toho viac s čím by si nás ešte vedel prekvapiť?

Pozri ako som už povedal, neberem to ako nejakú nostalgiu, robím hudbu tak ako ju cítim.


Podľa mňa je najväčšia skladba, ktorá sa vracia sa ku koreňom je "Podchod".V tejto skladbe si vystihol všetko, čo presne má Hip Hop priniesť po rokoch tvojím jednoduchým odkazom.Spomenúť mená, ktoré stále patria do tejto kultúry. Je to aj doba, v ktorej som aj ja vyrastal, kde som kráčal iným príbehom ale podobným obsahom.Myslíš, že dnes sa nájdu ľudia, ktorí tento element podporujú rovnako ako aj ty Rišo?




Áno táto skladba je venovaná všetkým tým, ktorí nikdy hiphop nesklamali, podporujú ho, vážia si ho a podporujú  ludí, ktorí s ním kráčajú celý svoj život, tak ako oni!


Ohľadom koncertov, nemali ste na pláne urobiť koncertnú šnúru 20. výročia Zvuku Ulice?Alebo ste ostali už len takí starí Undergroundoví veteráni,  či robíte svoje vlastné akcie v Petržalke?Myslím si, že na nejakých akciách po Slovensku, by to mohlo osloviť mladšie publikum. Lebo toto veľké výročie Hip Hopu u nás by bolo dobre pripomenúť s koncertami a zdokumentovať mladšej generácii obraz vašich začiatkov.

Nič nemáme v pláne, všetko to ide nejak samo, ja pripravujem ďalší album, chodím hrávať, koncerty sú,  myslím si že do dôchodku ešte nejdem! Ten kdo chce si k nám cestu nájde!


Akým odkazom by si chcel sprítomniť ľudom na Slovensku a vo svete, ako podľa teba sa majú na Hip Hop a jeho elementy pozerať ?A ja ti chcem poďakovať Rišo za toto interview, ktorým som chcel uctiť a pripomenúť 20. výročie slovenského Hip Hopu u nás.   


Môj odkaz je: Buďte sami sebou nenehajte sa ovplivniť  negatívnymi dôsledkami dnešnej doby. Počúvajte hudbu lebo tá prináša radosť aj v ťažkých chvíľach, vzdelávajte sa  a podporujte skutočný Hiphop!
Neni začo, vážim si že si chceš uctiť slovenský hiphop.
Mier

Peace

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára