My Youtube Channel

nedeľa 30. apríla 2017

Oliver Lowe : Určitě budeš překvapenej jedním českým jménem, který bys tam nečekal...........

Hoci si niekedy človek nazdáva, že živá hudba k rapu nedáva dostačujúco čaro a atmosféru, tak sa veľmi mýlia, ty čo čosi to myslia. Moje nové pozvanie na rozhovor prijal človek, ktorí si hovorí Oliver Lowe a jeho hudbu by som zaradil skôr do Jazz-Hopu. Jeho Hip Hopová púť začala v meste Plzeň, kde sa pod pseudom menom Snupa v legendárnej crew Divokej Západ predstavil po prvýkrát v rape a na pár beatoch sa ukázali jeho prvé obrysy jeho vlastnej písanej pilotnej histórie, ktorú neustále mení pred našími očami živším dejom sprostredkovanú Rapom a Beatom. Tento človek má trefne úprimny Rap a čo sa týka produkcie a labelu sa nám už sám najlepšie rozpovie v tomto rozhovore...................




Zdravím ťa Oliver, prednedávnom sa objavila informácia na facebooku, že by si mal pracovať na novom tvojom albume. Vieš povedať čo nového pripravuješ  v blízkej dobe a či to bude nadväzovať na albumy Peníze a život 1&2 v ďaľšom akčnom pokračovaní alebo prídeš úplne s novým projektom na pouličnej scéne?





Pojem “na pouliční scéně” mě rozesmál. Ano, pracuju na třetí desce. Na název předchozích alb určitě navazovat nebudu. I když s jednim kamarádem a kolegou si vlastně děláme srandu z toho, že by se ta deska mohla jmenovat podobně. Třeba Ženy nebo život. Nebo Peníze nebo ženy. A nebo Hudba nebo ženy. Tu novou desku vnímám jako něco úplně jiného.  

Najväčším medzníkom v tvojej prvotnej kariére bol štart v Divokom Západe. Na spomínanom albume si spracoval v dvoch skladbách beaty a v rape mohli fanúšikovia trochu nahliadnuť do tvojej trinástej komnaty. Veľakrát som čítal, že si bol takou šedou eminenciou. Môžeš povedať po rokoch, ako sa na to pozeráš teraz s odstupom času? V čom bolo pre teba prínosné, že si bol súčasťou crew Divoký Západ?

Hele, beatů jsem na Západě udělal víc a do vlastní třináctý komnaty jsem se dostal sám teprve až minulej rok. Západ byl reprezent, nic mega lyricky hlubokýho. Šedá eminence? Ze všech z party jsem hulil trávu nejmíň, tak jsem byl asi nejrychlejší ze 7 pomalejch. Ne, hele jak jsem ty jednotlivý kluky poznával, tak jsem viděl, že rapujou o podobnejch věcech. A prej jsem jednou řekl, že by z toho mohli být společný písničky. A ona se ta idea hned chytla. Já sám si ten moment úplně třeba nepamatuju. Raek vymyslel název. Pak jsem zařidil studio a výrobu desky, mladou zpěvačku, co tam halekala s náma. Rozeslal jsem to cédéčko poštou pár lidem. Affrovi do Bbaráku, on psal tenkrát takový štiplavý recenze a podle mě recenzi na naší desku tenkrát napsal tak tvrdě, kriticky a upřímně, že to chtěl prostě slyšet každej. Pak jsem poslal cd Wichovi, P.A.Trickovi a pár dalším. Si pamatuju jak jsem si tenkrát sehnal telefon na Wiche a volal jsem mu, jestli by mi poradil, jak nejlépe nahrát skreče do počítače. Víš co, neměli jsme v tý době ani externí zvukovku. Já a Zkrat jsme si nainstalovali nějakou verzi Fruity Loops a snažili se v tom udělat nějakej zázrak. Nějak se to dostalo mezi lidi a já pak řešil domlouvání koncertů. Co bylo přínosné? Všechno. Všechno je v životě přínosné. Ať už to pozitivní nebo to negativní. Jen si z toho musíš udělat správnej výstup. Já jsem rád, že jsem to prožil. Je to hodně zkušeností a vzpomínek, úspěchů i chyb. To všechno Tě může posunout dál. 

Neprišla niekedy chuť Oliver po tých rokoch opäť oživiť Divoký Západ, šuškalo sa že by ste mali prísť s novým albumom alebo sa to skôr malo jednať o reedíciu albumu plus s nevydanými skladbami. 15 rokov je už dlhá doba, ale aj tak vedel by si si  teraz predstaviť opäť spoločne sadnúť pohromade všetci do štúdia a nahrávať nové skladby na albume ? Alebo vaše priateľské vzťahy maju dostatočne veľké trhliny ktoré zatiaľ sa nezcelili. Nemyslíš si že by fanúšikov by opäť potešilo vás vidieť pohromade spoločne Rapovať s novou tvorbou ?




Hele pojďme se vykašlat na nějaký kecání o zmrtvýchvstání. Už jen ta reedice s nevydanýma skladbama je nějaká kachna. Nevydaná skladba byla jediná. Jmenovala se Potřebuju mluvit a měla být na Lyric Derby 2. Do data výroby jsme ale nestihli nahrát skrečovanej refrén. Já Ti radši řeknu nějaký zajímavosti, co jsem nikdy neřekl nebo se mě na ně nikdo nikdy neptal. Tak třeba sampl ve skladbě V rytmu THC jsem našel na CD mojí sestry. Je to ze soundtracku k seriálu Ally McBealová. Byl to takovej seriál o právnících díky němuž jsem se dostal třeba k hudbě, kterou dělal Barry White. Nedávno jsem si vzpomněl na jeden fakt hustej moment. V Mladé Boleslavi jsme předskakovali Indy a Wich. La4 nedal dobře začátek skladby “DJ”, která měla na tu dobu dost netradiční beat a přestal rapovat. Řekl (asi Wichovi - z tý akce si ho nějak nevybavuju) ať to pustí znova a znova to nedal. V tom klubu bylo ticho. La4 vypadal nasraně a řekl lidem, že to chce prostě dát nejlíp jak umí. Dneska už ti neřeknu jestli to dal napotřetí nebo napočtvrtý, ale dal to s takovou flow, že jsem si cáknul do gatí. A kdybys viděl co dělali v tu chvíli lidi. Hip Hop. Na tý akci jsem poznal Indyho. Přišel a řekl že jeho oblíbenej trek je Holka Pocem a pak stál se svou holkou pod pódiem a bavil se. Jinak v tomhle treku jsem skoro neměl sloku. Ve studiu jsem to zaboha nemohl nahrát. Byl jsem jalovej. Dělalo mi problém se napojit do tý konkrétní pasáže. Jeden další zkaženej pokus a v tom treku bych nebyl, protože nás tížil čas. To CD jme natočili celý asi za 10 hodin. Nakonec jsem to ale dal. Byla to škola, já jsem v tu dobu rapoval asi 4 nebo 5 měsíců. Třeba 5. koncert v pořadí jsme předskakovali Kontrafaktu. Tenkrát jsem dostal respekt pro celou crew od Cáby ze Špatnýho Wliwu. Hodně jsem je cenil, měli dobrý shows. Na jeden koncert přišli třeba náckové a čekali jestli dáme “Mlať skinheada do hlavy.” Raek, kterej napsal ten trek, byl tenkrát, aspoň co se říkalo, napsanej civilním jménem na nějakým fašounským webu mezi nehodícíma se osobama. A už tenkrát jsme dělali průsery kvůli holkám. Na koncertu v Ústí nad Labem jsme s Blaaballem sbalili nějaký holky z Český Lípy a Blaaball mě přemluvil ať je do tý Lípy odvezem. V Lípě jsem nedal přednost a co čert nechtěl, tak nás ze strany trefilo auto se zhaslýma světlama plný ožralejch lidí a roztočilo nás to po celý křižovatce. Těch historek je mraky. Když ne comeback, tak máš aspoň tenhle exkluzivní matroš na webu.

Ako sa dnes zmenila Plzeň podľa teba s Hip Hopovej stránky, mal by si nejaké zaujímavé mená súčasnej scény, ktoré by mohli podľa tvojho názoru urobiť vysokú laťku na Českéj scéne, alebo sa už skôr sleduješ Hip Hop už globalnejšie a zameriavaš sa skôr už k hudbe ako všestraný umelec?

Plzeň se podle mě neposunula. Nejzajímavější MC je tam Zkrat Kratochvíl z DZ, takže nic republikybornýho tam nevzniká. Na koho je potřeba ukázat je producent Renk, kterej se do Plzně přestěhoval. Je dobrej a dělá to hodně poctivě. Má knowledge, hraje na hudební nástroje, je progresivní a zároveň ctí historii a přístupy. Přál bych mu víc spoluprácí. Hlavně těch osobních, protože ty Tě posouvají opravdu dál.  


Čo sa týka po roku 2002 do roku 2008 som sa o tebe až tak veľa informáciam sa nedostal. Vedel by si povedať čo po tých 6 rokov prišiel ten veľký zvrat, že až od roku 2009 sa tvoja aktivita rozbehla prvým sólo instru albumom Přemykač A v čom pokračuješ doteraz ? Dalo by sa povedať že Jazzu ide ruka v ruke s tebou, čo je cítiť že si veľkým fanúšikom Jazzovej hudby, v čom ťa tento žáner ovplivňuje Oliver v tvojej rozmanitej tvorbe tvoriť jazz-hop beaty? 

Po rozpadu DZ jsem si uvědomil, že ten výkon nebyl tak kvalitní a že je potřeba na tom zamakat. Sbíral jsem vinyly, studoval tu hudbu, hrál jako dj, pořádal a moderoval akce a psal a psal až ze Snupy vyrostl Oliver Lowe. Mezitím jsme zkoušeli udělat kapelu Konvoj, ale skončilo to u pár koncertů, vykouřenejch jointů a hodně vypitejch piv. V tý partě se votočil Inek ze Západu, Brejchus, Puškyn Nikodém a já. Jazz stejně jako hip hop nejde popsat. A asi proto i z něj Hip Hop vznikl. To musíš žít. You must learn. 


Keď si zoberieme tak od rok 2010 si mal veľké množstvo zaujímavých mien s Hip-Hopovej scény, vedel by si aj dnes predstaviť spoločný featčuring s týmito umelcami a pozvať ich aj dnes na album alebo si sa už vyhranil vo svojej tvorbe,a už skôr pracuješ na svojej vlastnej pseudo vizitke a stal si sa akým si striktným umelecom a producentom ?

Pseudovizitkou jsi právě vybatloval pouliční scénu. Kdyby jsi se mě zeptal v den vydání nové desky, ukázal bych ti tracklist a tam bys viděl odpověď s kým jsem si to dokázal představit a realizovat. Ale na to je teď ještě brzo. Určitě budeš překvapenej jedním českým jménem, který bys tam nečekal. 



Je dobre známe Oliver že máš svoju vlastnú live-band , v čom je podľa teba krása živej hudby v spoločne doprevádzaná s Rapovým nádychom robiť atmosferu na koncertoch? Aký je podľa teba rozdiel kde Djs a MCs robia celú show od živej kapely ? Ja zas mám dobre na pamäti The Roots. Ich hudba bola neskutočná prepracovaná a dalo by sa povedať že spoločne prvky k tomuto možno viedli aj u teba Oliver, nebolo to také tvoje vnútone nutkanie spoločne skombinovať niečo podobného u vás v Čechách?

Live band momentálně nefunguje, protože jsem se zařekl, že do vydání desky budu hrát koncerty jen vyjímečně, což se mi daří, protože už si ani nepamatuju poslední koncert. Už vím. Podpořil jsem hudební akci na podporu zákazu kožešinových farem. Ale to už je podle mě určitě rok. Kapelu oživím až s deskou. A ještě uvidím v jakém složení. Co se týče živé hudby už pátým rokem pořádám společně s klubem Cross pravidelné jednoměsíční jam sessions, kde se setkávají zpěváci, MCs, DJs a muzikanti a improvizuje se. Sdružuje to lidi a občas si tam někdo plácne na spolupráci. To je moje dítě, o který se teď starám. 

Máš svoj vlastný label Everydays, máš pripravené na rok 2017 nejaké nové mená súčasnej Českej Hip Hopovej scény alebo si chceš aj pozvať pod svoj label nejaké neznáme zahraničné mená ? Dávaš aj šancu mladým talentom a prípadne vieš ponúknuť pomoc pri ich začiatkoch, že si takým ich učiteľom robiť Hip Hop srdcom a nerobiť s toho kalkul ako niektorí producenty ? Vedel by si aj spomenúť na zaujímavé zážitky s kým sa ti najlepšie spolupracovalo na tvojom labeli a zažili množstvo vecí ktoré by sa pri nahrávam ni nemalo stať ?




Nic velkýho. Práci na Everydays jsem upozadil už pár let dozadu. Nedávno jsem zcenil Slováka, který si říká Andy Switch a nahodili jsme jeho instrumentální EP. Tento rok na Everydays vyjde konečně producentské album Sinuze. Haleluja. Předevčírem jsme to vymysleli. Martin (Sinuz) teď žije rodinným životem, čeká ho svatba, má normální práci a hudba není jeho priorita. Nicméně deska je hotová, stačí jen udělat mix u pár skladeb a mastering. Pokud se zase nezamiluju tak vyjde moje deska a možná ještě něco. U mě ve studiu natáčí pár lidí svoje projekty. Jeden z nich vypadá, že ho možná taky pokřtíme. Jsem otevřenej. Ale už nejsem tak zapálenej jako když jsme začínali, s Gruzem vymysleli systém podpory neznámejch lidí a bezpeněžní zónu, kdy jeden druhýmu pomáháme, podle toho kdo co umí. Prostě ať to vzniká a nestojí to na financích. Ale nic není věčné a zpětně to byla vlastně taková naivní hippie představa. Ale něco to vytvořilo. A někomu to pomohlo. Takže za mě splněno. 

V čom je podľa teba Oliver problém súčasného Hip Hopu u vás Čechach a na Slovensku ? Pomaly v každej skladbe sa interpréti preháňaju kto čo dokázal alebo kto čo tu pokazil, aj v tvojích skladbách sa tiež kriticky vyjadruješ k súčasnej scéne? Nemyslíš si že dochádza v niektorých prípadoch u niektorých Mc kreativita a vyťahuje radšej v čom oni  súkvázi  lešpí ako priniesť do rapu aj niečo ineho, ako sú životné skúsenosti dennodených starostí ? Akého si Ty Oliver názoru, maš na tieto veci svoj vlastný zaručený recept nebyť len kritikom ?




Nedávno jsem byl na akci Share Ya Knowledge, kde se schází hlavně tanečníci, ale i lidi z ostatních elementů a debatují. Asi 2x tam zaznělo, že v dnešní době žádnej Hip Hop v Čr vlastně neexistuje. S tím názorem jsem na místě souhlasil. Myslím tím, že neexistuje ta soudržnost, setkávání se jen tak. Elementy jsou rozdělený. Každý element je stranou a žije si vlastním životem a i sám o sobě je vlastně každej element dost roztříštěnej. Spoustu lidí se žene za úspěchem a honí lováky. Rap life. O tom co já a českej RAP mám na připravované desce konkrétní skladbu. 



Poďme sa trochu sa pozrieť na tvoj Top listinu umelcov ? Na Bandcampe som objavil tvoj blacklist kde máš zaujímavé mená, ako za príklad uvediem : Funky DL, Jazz Spastiks, Pete Rock, Illa J a Juju Rogers . V čom ťa týto umelci zaujali Oliver, vieš presne definovať v čom sa ich tvorba líši od naších umelcov ? Vieš povedať aké nedostatky dnes chýbaju na našej spoločnej hudobnej scené, nebude to aj akou si kreativitou čo dnes veľa umelcom chýba ?


Myslím, že se to nejmenuje Blacklist ale Collection. Je to sbírka toho co jsem si na Bandcampu koupil nebo stáhl. Všichni tihle umělci, které jsi vyjmenoval, podle mě ctí kořeny. A je jedno jakej styl beatů nebo rapu dělají. Zároveň je spojuje hudební žánr Soul, ze kterého čerpají. Pokud někoho zajímají moje tipy, které v Collection mám a které bych vypíchl, vyhledejte si projekty jako Scarecrow, ArtOfficial, Jeff Bernat, Oldy Clap & Dj Skandal, Abdominal and The Obliques nebo Boho Fau.  


Okrem Hip Hopu Oliver, máš aj nejaké iné záujmy, ktoré ťa vypnú od dennodených stresov a straviš radšej svoj voľný čas z blízkymi a rodinou alebo tvoje pracovne zaťaženie je väčšie ako si myslíme ? Máš nejaké osvedčené pravidla, ktorými sa riadiš v živote pri ktorých sa cítiš nadpozemsky dobre čo by si mohol poodkryť kde sa takéto miesto u teba Oliver nachádza ?




Velice pozitivně mne ovlivnila vietnamská kultura a gastronomie. Moje rodina žije s vietnamskou rodinou v jednom domě, takže je mi to dost blízké. Poslední dobou jsem s Honzou Peroutkou začal chodit malovat. Ani jeden z nás není writter, ale baví nás to. Občas si zajedeme koupit barvy, jdeme se projít a relaxovat u malování. Nadpozemsky dobře se cejtím poslední rok docela často. Stýkám se jen s lidmi, ze kterých cejtím dobrý vibes, pracuju jen s lidma, se kterými si máme co předat. Řekl bych, že jsem vlastně happy, když pominu pár věcí, který mě budou vždycky srát. 

Nepremýšlaš si niekedy nad svojou vlastnou budúcnosťou, s čoho máš najväčšie obávy v živote? Necítiš sa byť niekedy unavení nad myšlienkami, že človeku utekajú roky v životnej púty kde si stále nevybudoval ten svoj vlastný vysnení zlatý poklad aztékov ? Ako si predstaviješ svoju vlastnú budúcnosť, čo by si chcel v svojom živote dosiahnuť na dosiahnutie tvojích životných mét ? 

Samozřejmě že přemýšlím. Asi jako každý. Snažím se nedělat si vrásky. Jsem jak Vietnamec, nepřemýšlím tak moc dopředu. Snažím se respektovat minulost, žít přítomností a přijímat budoucnost. V hudbě jsem dosáhl toho, co jsem si přál. Vyzkoušel jsem si pár let se úspěšně živit hudbou. Vydal jsem kvalitní materiál a dostal respekt od spousty lidí na scéně. Projel jsem s koncertama republiku, zahrál si v Polsku. Spolupracoval jsem s kvalitníma lidma odsud i z ciziny. Viděl jsem pod pódiem inteligentní posluchačstvo a slyšel od nich víc než “hustý” a nemusel je kritizovat ve skladbách, nebo před nima utíkat do backstage, ale normálně si s nima pokecal na baru. A nemyslím si, že by to tak bylo i kdyby ten úspěch, nebo jak se tomu říká, byl 10 x větší. Moje hudba přitahuje fajn lidi. Já jsem od toho vlastně nikdy nějak víc nechtěl. Můj vzor nikdy nebyl žádnej rapper milionář, žádná obří star. Mám rád kvalitní lyrics, co mají hlavu a patu a upřímnou produkci. Je mi to bližší než auta a zlatý řetězy. Jediné co mi v tom výčtu zadostiučinění chybí je vinyl. Tak se ho pokusím vydat. Uvidíme, jestli to bude u téhle desky nebo u té další, na kterou už mám 2 věci, který se nehodí na desku třetí. A taky se to nemusí povést. Člověk musí vždy počítat se všema variantama. 

V najbližšej dobe, máš nejaké nové pripravené rozpracované projekty a koncerty kde sa predstavíš zo svojou živou kapelov a Divoký Zapád bude mať svoj vlastný comeback koncert v Čechách ? Prezraď čo nás čaka v najbližšej dobe kde by sa mohol každý nabrať veľa pozitivnej energie pri tvojej hudbe ?

Koncerty ne. Jen Live Jam Session akce v Crossu. Koncerty až po desce. Těším se na to. Těším se na lidi.  


Čo sa týka Slovenska, máš na pláne urobiť nejaké Live Raprazentz v Slovenskych kluboch sa u nás predstaviť a odohrať pár koncertov alebo by si chcel skôr naštíviť Slovensko ako turista ? Máš nejaké miesta vytipovanie kde by si chcel sa pozrieť, čo ťa na Slovensku najviac láka ?

Až vydám desku tak bych rád na Slovensku zase zahrál. V minulosti jsem hrál asi jen 7x v Bratislavě a z toho ještě asi 2 hraní byly na festivalu Uprising. S mým djem - Fluxem, turistou, jsem se naučil každej výjezd brát jako výlet.  

Na záver, komu by si chcel týmto smerom špecialne poďakovať a taká otázka nemohol by si v krátkych 4-8 slohách sa s nami nerozlúčil z takým maličkým písomným freestylom na slovo Jazz/Rap, bude to taká bodka za týmto intervijom ?
A ja ti ďakujem za toto interviju na blogu a prajem ti veľa životných úspech.................

Big up pro Chrise Verna, Petra Svobodu a Honzu Peroutku. Díky Cross Clubu a všem co do něj chodí na jam sessions a největší plácanec po zádech mýmu bráchovi. Čego. 
Sloha je sloka ne? To by bylo strašně dlouhý. 
Těště se na desku. Snad se budete bavit jako já! 


Oli


Nezabudni čekuj,zdieľaj a lajkuj blog :)
Peace

Sidegeber - Bachelor In Intelligenz (2017/Germany)

Gillateen Gilly & Recognize Ali - Great Tracks (2017)

Rhythm And Street Poetry - The Lost Soles (2017)

Κnkuc Presents : International Epidemia (2017/Worldwide)





Prod. By : Empne



MC By : 

D-Blo,John Wu aka Mastermind,7th sine,Kαταχανάς,Remix of UNR,Μadwlad of Beatceps Connection,Ζουμπάς,Cumblood of Butchers Harem,Sτιχοπαθής,Granjero,La Guigne

Michael Piffsmoke - Calligraphy (2017)

sobota 22. apríla 2017

Loose Ends Crew - Loose Ends Crew (2017/Australia)

štvrtok 20. apríla 2017

Je to jako v životě co neuděláš sám to prostě neexistuje. Nikdo za tebe tu práci neudělá................

Píše sa rok 1.9.9.9 a môj taký s prvých veľkých graffiti výletov bolo mesto Ostrava. V tomto meste som sa mohol po prvýkrát pozrieť na ozajstne graffiti umenie v uliciach ako sa majú robiť skutočné adrenalínové umenie. Ostrava Vítkovice mi dodnes berie dych nad spomienkami to čo musí každý zažiť naživo. Verím že dnes už Ostrava je úplne iná ako pred rokmi keď som ju navštívil ja, ale niečo takéto  podobného sa mi stalo aj pri albume Yoga Spanka názvom "MY". Malo kedy sa podarí umelcom urobiť album kde sa podotýka s dennodennými starostami tak všestranne ako sa nám predstavil Yoga Spank v rape. Prejdeme v tomto rozhovore na súčasný a minulý pouličný životný príbeh, ktorí vznikol v podaní Yoga Spanka.






Zdravím ťa Yoga, aké boli tvoje prvé začiatky. V skladbe "Labyrint"  si sa vyjadril,že  si starý pes čo oscal každej roh ? Bol si aktívny noční Havran, ktorí sa podieľal na Graffiti scény v Ostrave ? V čom ťa najviac zaujalo a oslovilo na Hip Hope a čo tebe samému priniesol samotný element Graffiti do života, bolo to najprv s prvú cítiť ten adrenalín v krvi, keď môže človek maľovať v uliciach bombing ?

Čau pane. Období  1995-1999 bylo co se týče graffiti v Ostravě opravdu šílené. Do dnes se o téhle etapě traduje jako o zlaté ( chromové ) éře. Já jsem byl v té době vejškrabek  co čuměl tehdejším králům přes rameno, ale stejně nebyl den kdy bychom nepřidali aspoň pár tegů do už tak sjetého hoodu. Jel jsem si to neskutečně moc. Ta doba byla surová, internet pro většinu z nás neexistoval a když se začli objevovat první zmínky o graffiti v časopisech tak jsme z nich trhali listy a sbírali je. Vydržel jsem do nich čumět hodiny jak kněz do bible.  To atmo se prostě vznášelo všude kolem a neodradilo nás i když nám starší psi u shopu  třeba čorli barvy.  Respekt tam fungoval tak moc, že jsme opravdu nevylezli  dokud to nemělo aspoň trochu úroveň. Nikomu jsme nelezli do prdele a pracovali na sobě. Znali jsme se navzájem, někteří víc, někteří jen z vidění a i když se každá druhá hip-hopová akce zvrtla v bitku ve finále jsme stejně vždycky tak nějak udrželi vzájemnou úctu. Pojila nás společná věc a i po letech si rádi podáme ruce. Byla to prostě magie kterou asi slovy nejde popsat.  



Čo sa týka tvojej Hip Hopových začiatkov, kedy prišiel u teba ten veľký zlom, že si začal  nahrávať skladby čo by si mohol s datovať začiatočný štart v takej tvojej malej s diskografie ? Bol u tvojich začiatkoch všetko spečatené v Safari kde si nadobudol podľa mňa väčšiu perspektívu a skúsenosti v spoločnej štafete sa vyjadriť a tým pádom si prišiel po rokoch na radu aj svojím vlastným sólo albumom ?

HEH… začátky se rozhodně nedají nazvat diskografií. Ta kultura se mísila a nefungovala ortodoxně- jeli jsme si breakbeat, drum&base, hip hop, prostě všechno co nás v té době opklopovalo. Někteří  mí kamarádi dělali něco jiného než graffiti. Kluci jeli breakdance,  beatbox, občas chtěl někdo hrát na gramce, hodně z nás skejtovalo a když tak stojíš v tom hloučku lidí a slyšíš jak jedou rapy z hlavy tak máš obrovskou potřebu ze sebe taky něco vykoktat. Prostě nás to v té době strhlo a příšel Freestyle. Brka, flašky a vydrželi jsme to hodiny.  Přesně ti to neřeknu, ale někdy okolo roku 2002 se vyformovala  sebranka  Snadná Iniciativa. Bylo nás myslim 6+ DJ. Celá naše tvorba spočívala v tom, že jsme vtrhli na stagě a jeli freestyle než nám zvukař vypnul majky ( smích ). Byl to fakt hnus!!!   Posedlost! Nějakou dobu potom jsme na přání našich fans ( bylo jich asi 10 ) začli nahrávat první songy do bakelitových majků ve zkušebně kde občas hořela elektřina ve zdi. Punk jak hovado.  Myslim že v roce 2005 bylo na světě naše první CD První Fáze (demo).


Poďme teraz k tvojmu nedávno vydanému albumu "MY".Začiatkom roka si mal krst albumu. Ako by si teraz s zbilancoval album, prijala verejnosť tvoj album nad tvoje očakávania alebo si to skôr považoval, že to bola taká tvoja skúška, či vieš aj ako sóloví MCs zaujať  publikum, svojim pouličným ostrieľaní rapom s Ostravy?




Tahle otázka mě rozesmála, protože já sám jsem si celou dobu myslel, že tu desku prostě nemůže chtít nikdo poslouchat . MY  je  shrnutí toho co se kolem mě dělo  v době od našeho posledního Safari EP Kontakt až do září 2016. Vzhledem k tomu, že jsem si ty příběhy fakt jel tak se promítly do treků. Takže jsem byl vysloveně překvapený, že se vyrojilo dost kladných reakcí a lidi to dokonce kupujou. Asi máme všichni celkem blízko i k těm sračkám co jsem ze sebe vysypal na desce.  Reakce jsou většinou dobré. Je to celé postavené na dost klasických bubnech a popravdě jsem toho momentálně dost přejedený, takže na new věcech budu experimentovat….. bude to  více sick čili méně tralala hit.  



Koľko ti dalo práce na albume MY do finálnej podoby ? Mal si aj nejaké úskalia že si nebol nadšení s toho že to nejde podľa tvojich predstav ? Ako to bolo v tvojom prípade, pozval si aj niekoho na pomoc keď si potreboval poradiť alebo si to mal už mal do bodky v hlave v svojich predstavách zrealizované celý album ako bude vyzerať ! 

Album vznikalo postupně a jasná představa finálu neexistovala. Věděl jsem jen to, že chci, aby to byl reálný pohled na společnost a dění kolem mě. Proto název MY. Každý kdo dělá album ví, že když jsi na to sám tak je to neskutečný žrout energie a já jsem na to sám byl. Kluci ze Safari se věnovali jiným projektům a Fatte měl hodně práce s IdeaFatte.  Žádný pomocník ani spoluposluchač nebyl. Jen moje milovaná žena, která mi pomáhala ve studiu při recordingu…. ( obrovský dík ). Měl jsem kapku problém s muzikou, protože často nebylo z čeho vybírat. S vydáním mi pomohli místní patrioti hlavně finančně a za to jim patří velké díky. S tou energií je to ale průser.  Moje rodné město se v rapu bohužel láme na několik táborů, které se navzájem nechcou nebo neumí respektovat.  Nejsou tady sice žádné velké spory a zatím se nestřílelo , ale ta vzájemná ignorace a opovrhování mě staví do pozice samotáře. Je to jako v životě co neuděláš sám to prostě neexistuje. Nikdo za tebe tu práci neudělá.  


Ako by si opísal tvoj album, máš tam témy kde je cítiť, ako keby ti v živote niečo chýbalo a hľadal si odpovede vo svojej minulosti ? Dal si v tvojom albume viac svojho Ja, alebo to všetko prišlo tak spontánne že si  vytvoril album dennodenných problémov s ktorými sa podotýkaš v Ostrave, načo máš najväčší hnev ?

Víš co asi tak půl na půl. Na desce jsem  vysypal  i osobní  věci z minulosti a současnosti i věci co se dějou kolem, ale nedotýkají se mě osobně. Takže ten obrázek je pohled i na mě i na společnost. Jsem její součástí. 


Dneska veľa ľudí používa slovo Boh, v tvojom rape sa objavuje tiež toto spojenie. Si veriaci človek  Yoga alebo si chcel poukázať na konkrétne oblasti života, kde bude každý raz súdení za svoje činy, kde každému raz dohorí v živote sviečka ? Ako to vnímaš ty, myslíš že dneska má svoje miesto tejto spoločnosti Boh a viera ?

Věřím v boha. Ale ne v toho křesťanského boha a ani v jakéhokoli jiného popsaného boha. Věřím v sílu, kterou má každý v sobě, věřím v cestu kterou si vybereme.  Věřím v boha, kterého mám v sobě.  ,, Bůh ten je v hajzlu. Dal nám svobodu a vůli. Zbytek je na nás drž hubu a zatni zuby“ musím se citovat. Věřím, že nám byla dána do vínku síla a chuť žít. Jak s tím naložíme je na nás. Všechno ostatní je výsledek našich činů. Takže drž hubu a zatni zuby. Já jsem bůh a ty taky- dokud ho v sobě nepopřeš, nezlenivíš, nerezignuješ jak chudáček. Nenecháš se ovlivnit každým hovnem a nezačneš  brečet, že nemůžeš, že to nejde, že to neumíš, nezvládneš,,,,,,,  hovno.


Dosť ma zaujalo tvoja nespokojnosť k spoločnosti, myslíš že naozaj u vás v globále,sú  ľudia ľahostajní ktorí nevedia dať pomocnú ruku  druhým, keď niekomu ide o život ? Podľa teba sa osobne kde stála chyba u vás spoločnosti,že ľudia radšej podvedome robia slepcami, že niekedy nato doplatia aj zbytočne ľudské životy ? Bol si takým svedkom takejto udalosti, že táto téma je stále aktuálna ozrejmiť ľudom že je potrebne na sebe ešte veľa po pracovať aby svet bol vďaka nám o čosi krajší ?




Nebyl jsem svědkem vraždy . Naštěstí.   Ani si nemyslím, že jsou všichni lidi posraní strachy a nepomůžou ti v nouzi. Já si myslím, že lidi rezignovali a už nevěří  jeden druhému. Tím se přidají k těm co se na druhé neobrátí, neusmějí, neobejmou , nepomůžou. Vliv široké veřejnosti nás vychoval k slepotě. Jdu po chodníku a člověk, kterého znám od vidění radši čumí do země, než aby musel pozdravit. Tam to začíná. Lidi se necítí být součástí světa. Separují se i když jsou si fyzicky blízko. Jsme si navzájem nepříjemní a ani nevíme proč. Hodně lidí si myslí, že jsou něco víc než ostatní, ale už tohle z nich dělá loutky současnosti. 


Byl jsem několikrát svědkem ponižování, násilí, šikany, zlodějiny, ve chvílích kdy mohli lidi kolem reagovat. Nereagovali- stejně jako s tím pozdravem na ulici. Já touhle cestou nejdu. 
  

Ako je dnešní obraz Ostravy, ako sa u vás dnes zmenila pouličná kultúra, chytá v dnešných dňoch mladšiu generáciu Break,Graffiti a Hip Hop s veľkým nadšením ako kedy si, alebo sa tieto frázy vymenili za perník a  ruletu? Kto na rok 2017 teraz u dal tempo Ostravskej Graffiti scéne, a v Hip Hope by si komu dal divokú kartu kto ťa najviac prekvapil v rape a pozval na prípadnú na spoluprácu ?  

Perník kraluje samozřejmě  !! Obraz ostravy je plošný a slívá se do jednoho displaye, kterému podléhají všichni bez vyjímky. Ulice jsou čistější a čistější. Žádný punk, nikdo nevyskakuje nad hlavy ostatních. Děti jedou všechno digitálně a snahu směřují tímhle směrem. Neslyším o nových break crews, hip hop žije jinou formou. Všechno je on –line, ale v realu hovno.  Kluby jsou prázdnější ( nemluvím o rapových koncertech mediálních hvězd, ale celkově o muzice).   Graffiti a nováčči?  Je tady minimum nových graffiti riders. Pořád to táhnou staří fotři a ti pomalu odpadávaj. Mladí nemaj to nadšení.   Myslím, že to je tím, že jsou přežraní všeho. Není to pro ně nic neobvyklého, všechno mají hned na displays. Každý je profík a kritik, ale není za ním žádná práce. Určitě jsou děcka, které si jedou svoje top chvilky na sídlácích a zažívaj punk jako jsme to měli my, ale už jich není tolik. Sedí doma . Ale Rapperů přibývá,  sláva je motivuje ( smích ).
      
OU… nebudu kluky jmenovat.  Ti ostatní by mě nařkli z pičoviny. Ti co jedou to ví a nemusí se o nich psát. Jejich pieces mluví za ně. Tohle je asi jeden z důvodů proč to mláďata neláká. Tohle z tebe celebritu neudělá.  Králové mlčí. Tohle je anonymní svět.

V rapu je to složitější.  Nejedu si úplně všechno takže nemám přehled kdo to letos nakopne.  Desku už vydal C-Gun ( jestě jsem neslyšel ). Tenki chystá desku a snad ji vydá letos. AK májí nasazené tempo a určitě nebudou mlčet. Jsem zvědav na desku Kontrasty od Bony Bones a Dj Fliptyck. Professor Cass a B.O.P vydávají taky desku a další a další lidi, které neznám nebo neposlouchám. Uvidíme co mě překvapí. Vzniká toho dost.

Na Albume s tvojich hosťovačiek  ma najviac zaujal bol hlavne Phormel. Neviem ale Phormela by som označil za takého Graffiti MCho ? Je Phormel aj aktívny writer alebo sa mýlim ? Potom tam máme Ideu, ktorí  je dosť známy MC na CZ/SK scéne, ako došlo k tomu že prijal tvoje pozvanie na albume ? Čo sa týka  Chachara, Arthura, Raklo Rukona i Dj.Česki, bol tvoj strop k hosťovačkam na albume?




Rap byl vždycky o vzájemné spolupráci a energii. I takoví, kteří si berou do huby a pochcávaj polovinu rapperů svou suverénností si ve finále zvou na projekty lidi, které cení, nebo jim to prostě nějak zapadá do mlejna. Chcou to obohatit pro posluchače. Song dostane čerstvý vítr a ať už je to jen marketingový kalkul nebo prostě chuť udělat to s někým koho ceníš, vždycky to dodá tomu projektu víc života.  
          
Pro Phormela je malování a graffiti na prvním místě.  Rap přišel později a pokud u něčeho zůstane tak to bude zcela jistě grafika. Phormel je můj rodinný příslušník!   

S Ideou jsem se tak nějak domlouval na trek už před nějakou doubou. Cením ho za jeho RAP a nemyslím tím desku.  Jestli je v ČR někdo kdo ti živou interpretací rapu ustřelí hlavu tak je to Idea. Dlouho jsem nějak neměl vhodný kousek, ve kterém bych Pepu slyšel, ale nakonec  jsme to udělali.  Jsem za to rád!  

Chachar je člověk, kterého vnímám od jeho úplných začátků a vždycky vyčníval. Prostě nedělá dementní rap a má názor!  Za to ho cením. Vyměnili jsme si hostovačky na našich projektech navzájem.  

Arthur je téma samo o sobě. Je to jeden ze ztracených talentů, které spolkl jejich život. Všichni víme, že je to hlavně o práci.  V době, kdy vznikl náš společný song, se blýskalo i na Arthurův nástup, ale bohužel se nekonal a konat asi ani nebude.

Raklo Rukono si semnou sice střihnul jen refren, ale momentálně je to silná šedá eminence. Raklo má prsty ve všem co kolem nás momentálně vzniká a doufám, že to tak dlouho zůstane. Jeho hudebnost je to co jsme při práci potřebovali a má ji na rozdávání. Všechno uslyšíš!! 

DJ Flux a DJ Česki jsou pro mě oba mistři svého řemesla a proto jsem je pozval na desku. Prostě málokdo nasype tak kvalitní práci do pomalých pecek. Na to musíš mít styl!!! 
Kluci ho mají!

Nemám žádný strop na hostovačky. Když někoho cením a slyším ho v nějakém projektu tak ho na tu spolupráci oslovím. Oslovil bych i lidi, kteří jsou řekněme stylově někde jinde, jen nevím jesli by ta chemie fungovala.  Tomu hranice nekladu. Jde vždy o náladu jednotlivého treku.


Čo sa týka produkcie na tvojom albume, to tak vyzerá že Dj.Fatte ti najviac sadol produkčne na albume ? Bol to jeho freshový Boom Bap, ktorí ťa najviac oslovil a ako vidieť že ste aj dlhoročnými priateľmi lebo všetko sedelo tak ako malo ? Čo ma aj dosť  prekvapilo je, že C-Gun dostal možnosť produkčne sa len v jednej skladbe ukázať, nemal pre teba tie správne beaty čo si hľadal na svoj album MY ? Pri ostatných beatmeakeroch J-Bez, Edwin Clash, Neotik a  Koža, budeš aj do budúcna počítať k spolupráci alebo prípadne budeš oslovovať nových beatmeakerov v neznámych vodách ?




Fatte dělá super bubny a i na nové desce už máme jednu společnou věc. Je to přesně jak píšeš. Fatte dělá fresh boom bap, který nezní jak z devadesátých let. Sedli jsme si i jako lidi. Album  MY měl původně produkovat celé, ale měl dost práce na IF takže jsem to chtěl urychlit a sáhl i po jiných bubnech a udělal jsem moc dobře. 

C-Gun dělal v době kdy vznikal projekt MY i na svých projektech, takže si křečkoval nejlepší bubny samozřejmě pro sebe, ale beatů mi poslal více. Dokopal jsem jen jeden.


Všechny ostatní producenty z projektu MY samozřejmě oslovuju znova. Na svoji další placku hledám charakteristické věci, takže nebude lehké ty hudby najít. Píšu i producentům, se kterýma jsem ještě nedělal. Vždycky to přinese fresh smell.


Poďme trochu k tvojej crew Safari, ako to vyzerá s vašou spoločnou aktivitou ? Máte momentálne už niečo nové rozpracované a po albumoch Freonrap a Flow Food prídete k nám s novým albumom čoskoro alebo je to zatiaľ ešte nedohľadne nedoriešená vec ? Ako to vyzerá, bude Safari čoskoro na pultoch predávať svoj nový album ?

Nějaké treky už vznikají, ale moc toho zatím není.  Tenki dělá na své sólo desce, která vyjde určitě první a já vyplňuju ten volný čas prací na svém projektu. Nějak často se nescházíme ve full sestavě a navíc momentálně měníme zázemí. Takže sám nevím, jak to celé dopadne.  Uvidíme.


V najbližšej dobe máš aké rozplánované koncerty po Čechách alebo sa prípadne objaví Safari s tebou na spoločnej akcií ? Aké sú tvoje v najbližšie plány do budúcna Yoga, máš nejakú predstavu čo by si chcel na sebe ešte zapracovať  v tvojej sólo dráhe ako umelec ?  

Kromě rapu se věnuju ještě tetování a do toho mám i práci a další povinnosti takže jsem dost všestranný  workoholik. Rád usínám unavený. Nějaké koncerty jsme odjeli po vydání desky. Momentálně chystáme nový koncept koncertu na trochu živější bázi. Přes léto zatím není naplánováno nic. Tuhle stránku  bookingu a koncertů celkově nemáme moc vychytanou. Sám mám práce nad hlavu a nikdo jiný tohle za tebe nezařídí takže je hraní málo. Je to i tím, že nejsme nijak moc v povědomí posluchačů, čili se nabídky nijak nehrnou . Samozřejmě to bude do budoucna silnější. Určitě se ukážem v Praze v Crosu na Hip-Hop Jam Session, Který dlouhodobě pořádá můj kamarád Oliwer Love a na podzim určitě znovu v Ostravě.  Koncerty jedu s Tenkim a doprovází mě i zbytek Safari a Raklo Rukono, za zády  Fatte nebo Necroz, záleží kdo má čas.  


Plán je jasný.  Vyjde deska od Tenkiho. Najedem novou trochu víc interaktivní show . Přidáme staré fungující věci smícháme to s deskou MY a s novinkama co teď vznikají a pak ten guláš začnem prodávat, protože nic není víc něž stagě rozpumpovaná jak trampolína. Já osobně chci zapracovat na všem co se týče rapu. Od prvního do posledního slova a tónu hudby. Chci vydat desku, na které už pracuju a chci s ní být spokojený.  


Komu by si chcel hlavne poďakovať touto cestou za tvoju podporu na albume,  no a ja by som ťa poprosil v krátkom písomnom freestyle napísal 8-12 barov na slovo "Havran s Ostravy", s nami by si sa rozlúčil v plnej paráde Yoga za čo by som ti bol veľmi vďační.
A ja ti ďakujem za toto interviju a prajem ti veľa životných úspechov !

Chci poděkovat hlavně své drahé polovičce za to, že to moje životní tempo zvládá po mém boku a zároveň mě podporuje ve všem co dělám i když to často není lehké. Samozřejmě Fejtovi, že mi tehdá nasypal muziku a měl jsem inspiraci to udělat a vůbec všem co v tomhle projektu měli více či méně prsty.   MY

Někdy ty sračky z hlavy prostě  potřebuju vyhnat

říkej tomu jak chceš pro mě je to real výzva

rapy a hudba musí pumpovat jak srdce Býka 

trochu ulice a dialekt ostrý jako dýka

příběhy pravdivé že z nich nemůžeš dýchat

dneska jede moneyrap  kdejaká tupá  p.ča

tohle je tvrdá disciplína hodná mistra

diktát a ty propadáš na téma real hip hop


Nezabudni čekuj,zdieľaj a lajkuj blog :)
Peace



utorok 18. apríla 2017

Petrelli Brothers - Ghost Stories (2017)

pondelok 17. apríla 2017

Young Troubled Minds - 925 (2017)

Mr Pen - Divide & Conquer (2017/UK)

piatok 14. apríla 2017

Azariah - Come For It Ep (2017)

Mace The Abstract - Frida (2017)

Sabotawj - Dope Shit (2017)

The Deity Complex & Kesti - Scientific Vaporz (2017/France)

J Shaq & H Qureshi - The Outcast (2017)

Vicious Cycle - Volume Control (2017)